دانشجویان و کاربران گرامی، محتوای این فایل باکیفیت ترین فایل pdf جزوه و خلاصه آموزش کلام اسلامی محمد سعیدی مهر در ۲۶ صفحه می باشد. امیدواریم که سودمند بوده و مورد استفاده شما سروران گرامی واقع گردد. در صورت تمایل و نیاز می توانید این فایل ارزشمند و مفید را از وب سایت سن فایل خریداری و دانلود نمایید.
خلاصه آموزش کلام اسلامی محمد سعیدی مهر شامل:
درس اول : خدایابی
درس دوم :راہ فطرت
درس سوم :برهان نظم
درس چهارم: برهان وجوب و امکان
علم کلام
کلام دانشی است که به استنباط ، توضیح ، تنظیم و اثبات عقاید اسلامی و دفاع از آن می پردازد
.
روش علم کلام :
روش عقلی : پژوهش بر اساس اصول و قواعد منطقی و عقلی انجام می پذیرد که شایع ترین نوع آن ، استفاده ار استدلال قیاسی است .
روش نقلی : تحقیق بر مبنای اعتبار و حجیت سخنان و مطالب مرجع خاصی صورت می گیرد .
نمونه آن در کلام ، تمسک به آیات قرآن کریم است . اعتبار روش نقلی در آخر با عقل است یعنی ابتدا باید اعتبار یک سخن را با روش عقلی ثابت کرد و سپس با توسل به آن بر مطلب خود دلیل آورد .
سه دسته مسائل کلامی
– بخشی از مسائل کلامی هم با دلیل عقلی اثبات می شوند و هم با دلیل نقلی که سهم عمده ای از مسائل کلامی را به خود اختصاص داده است.
۱ – بخشی از مسائل کلامی فقط با دلیل عقلی ثابت می شوند . مثل اثبات وجود خدا
بخشی از مسائل کلامی فقط با روشنقلی اثبات می شوند . مثل عالم پساز مرگ
سه دسته مسائل کلامی
عقلی ونقلی صفات خدا
عقلی اثبات وجود خدا
فقط نقلی ، آخرت ، عالم پس از مرگ
درس اول : خدایابی
مساله شناخت خداوند ، علاوه بر اهمیت نظری و معرفتی آن، نقشی اساسی در حیات آدمی ایفا می کند و اعتقاد او به خدا و تصویری که از اوصافالهی دارد ، تاثیری عمیق در انگیزه های ، داوری ها و کردار های او می گذارد.
خداشناسی نه تنها امری مهم، بلکه مساله ضروری است. نیاز انسان به تعمیق معرفت فطری خود در باب خدا و نیز حکم عقل به لزوم دفع زیان محتمل و لزوم سپاسگزاری از منعم، ضرورتگام نهادن در راه خداشناسی را تاکید می کنند….
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.